به گزارش خبرنگار اگزیمنیوز، حسین دهقان ظهر امروز (شنبه) در نشستی خبری درباره این موضوع اظهار داشت: بازه زمانی طولانی را در قبال توسعه سواحل مکران پشت سر گذاشتهایم، توسعه سواحل مکران برای اولین بار در سال ۱۳۷۸ توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد و پس از آن اهمیت این اقدام، توسط مدیران مطرح شد.
نماینده ویژه رییس جمهور و دبیر شورای توسعه سواحل مکران با بیان اینکه برای اولین اقدام علمیاتی در توسعه سواحل مکران در دولت احمدی نژاد انجام شد، گفت: اقدامات علمیاتی توسعه سواحل مکران در سال ٩١ شروع و همان الزامات در دولت روحانی انجام و در سال ٩۵ قانون مهمی در این باره مصوب شد. مجلس هم در این باره کمک خوبی در احکام برنامه توسعهای داشت که نمونه آن ماده ۶٨ قانون برنامه توسعه بود و مقرر است که سازمان توسعه سواحل مکران در قالب شرکت دولتی تشکیل میشود و وظیفه طراحی و نظارت بر اجرای تمام پروژهها را خواهد داشت.
وی ادامه داد: در حال حاضر شورای توسعه سواحل مکران تحت نظارت شورایی در هیات وزیران به ریاست رییس جمهور فعالیت میکند.
دهقان گفت: اساسنامه تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران تنظیم شده و قرار بر این است که به مجلس منتقل شود. نکته مهم این است که در بودجه ١۴٠٢ ردیف بودجه مجزایی برای سازمان توسعه سواحل مکران در نظر گرفته شده و این خود نشان دهنده شروع به کار این سازمان است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ماهیت این سازمان جدید با وجود اینکه در حال حاضر برای هر اقدام سرمایهگذاری و اجرایی در این منطقه دستگاه متولی و اجرایی مشخصی وجود دارد، تاکید کرد: این یک نگاه جدید حکمرانی است و می دانیم که در این پروسه و فرایند اجرای این برنامهها مشکلاتی وجود دارد که این سازمان برای رفع این مشکلات ایجاد میشود.
نماینده ویژه رییس جمهور و دبیر شورای توسعه سواحل مکران تاکید کرد: طبق اساسنامه تمام پروژهها و داراییها در این منطقه به این سازمان منتقل میشود و در این سازمان درباره آن تصمیم گیری خواهد شد و این سازمان جنبه حاکمیتی دارد و یک نظام جدید است. البته بنا نداریم در مقابل دستگاههای اجرایی قرار بگیریم یا اینکه به این دستگاه های اجرایی مرخصی دهیم.
دهقان در پاسخ به سوال دیگری درباره سرمایهگذاری های خارجی و جذب کشورها برای سرمایهگذاری در این منطقه، گفت: از کشورهای مختلفی پیشنهاد دریافت کردیم که یکی از این کشورها چین است که برای سرمایهگذاری در پروژههای حمل و نقل، نفت و گاز اعلام آمادگی کرده است.
وی با بیان اینکه چین، هند و کشورهای آسیای مرکزی توجه ویژه ای به بندر چابهار دارند، تصریح کرد: امیدوار هستیم که مجلس تا قبل از پایان دولت سیزدهم لایحه تدوین شده در این رابطه با تصویب کند.
این مقام مسئول از تلاش برای انتشار اوراق ارزی و ریالی به منظور تامین مالی پروژهها خبر داد و افزود: بدنبال مشارکت دهی مردم محلی در پروژهها و همین طور استفاده از ابزارهای بازار سرمایه برای تامین مالی پروژههای زیرساختی این منطقه هستیم. از سوی دیگر بدنبال مشارکتدهی کشورهای حاضر در کریدور شمال-جنوب در ساخت پروژههای این مسیر هستیم.
دهقان سواحل مکران را پیشران توسعه ملی کشور توصیف و تاکید کرد: این منطقه دارای ظرفیتهای ژئوپلیتیکی، کریدوری و منابع طبیعی است و شبه قاره هند را به قاره اروپا متصل میکند. اگر کریدور شمال-جنوب در کشور فعال شود، حملونقل ترکیبی هم در کشور شکل خواهد گرفت.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد که جاسک پایانه صادراتی نفت و پتروپالایشگاهها در کشور خواهد شد زیرا که ۸۰۰ کیلومتر از سواحل دریای عمان دسترسی مستقیم به آبهای آزاد داشته و تمام بنادر اقیانوسی کشور در آنجا واقع شده است که بنادر خلیج فارس فاقد این ظرفیت هستند.
وی همزمان افزود: ما بدنبال توسعه گردشگری دریایی در این منطقه هم هستیم؛ از تولید و صادرات تا شیلات و کشاورزی در این منطقه ظرفیت وجود دارد و برای آن برنامه داریم.
نظر شما